Miks peab 9. ja 10. klassi vahele tõmbama piiri, kasutades selleks koguni eelmainitud finantskiilu löömist omavalitsuse ja riigi haridusrahastamisse?
„Milleks meile üldse põhikoolid?” küsib Mikelsaar. „Nendest saadud tunnistusega pole ju tööturul suurt midagi peale hakata.”
Kui üldse rääkida ühtse üldhariduseesmärgi saavutamiseks kooliastmete lahutamisest, siis üksnes seoses lähestikku asuvate koolihoonete kompleksiga, milles peetakse silmas õpilaste ealisi iseärasusi. Sellises hoonestikus õpiksid nooremate ja vanemate õpilaste rühmad enamik aega segamatult eraldi majades, kuid kompleksis jätkub ruumi ühisürituste korraldamiseks.
„Koolihoonete üksteisest kaugemal paiknemist saab õigustada vaid maaoludega, kus nooremate klasside õpilastel oleks sobivam õppida kodulähedases algkoolis,” leiab Mikelsaar.
„Plaan oli ammu, aga venitasin ja venitasin, kuni Sirp sai viimaseks tõukeks,” ütles Tõniste oma pöördumise sünni kohta. „Ilmselt oleksin selle Sirbitagi teinud, kuid see andis tuge.”
Tuge eelkõige kahtlusele, et kui kuskil mujal võib Pärnus kavandatava koolivõrgu muutmise plaaniga analoogne ettevõtmine edu tuua, siis siin linnas ei pruugi toimiva süsteemi tsurkimine kasu anda. „See, mis mängib näiteks Soomes Vaasas, ei pruugi mängida Tallinnas,” nentis Tõniste. „See, mis mängib Tallinnas, ei pruugi mängida Pärnus; see, mis on Pärnus, ei pruugi Sindis peale minna.”
Seega pole mõtet kiita, et kusagil maailmas on midagi meist teistmoodi. Miks ei võiks me teistest erineda just selle poolest, et meil ongi midagi omamoodi?