![Riina Kuusik.](http://f7.pmo.ee/SniZM4TSwAwdgi0p_2H3os43V_I=/1442x0/filters:format(webp)/nginx/o/2009/05/08/175562t1h6390.jpg)
Homsel rahvusvahelisel õiglase kaubanduse päeval juhitakse tarbija tähelepanu tõsiasjale, et paljud meie toidulauale ja selga-jalga jõudvad tooted valmivad arengumaades, kus tootjatele makstakse nende töö eest häbiväärselt vähe.
Homsel rahvusvahelisel õiglase kaubanduse päeval juhitakse tarbija tähelepanu tõsiasjale, et paljud meie toidulauale ja selga-jalga jõudvad tooted valmivad arengumaades, kus tootjatele makstakse nende töö eest häbiväärselt vähe.
Selle hinna maksavad kinni kas lõpptarbijad või sotsiaalselt vastutustundlikud ettevõtjad, kes otsustavad, et kõrge kasumimarginaali asemel on neile oluline pikaajaline vastutustundlik äri.
Samal ajal näiteks Helsingis on poes kõrvuti tavabanaan ja fair trade’i banaan, tavabanaan maksab 1.9 või 1.99 eurot, fair trade’i banaan aga 2.02 või 2.05. Nii et see vahe on täiesti ebaoluline.
Erinevus fair trade’i banaani ja suurfirmade banaani vahel seisneb selles, et suurfirma saab teha allahindlusi, aga fair trade’i puhul on oluline stabiilne hind.
Ei. Kvaliteeti me ei garanteeri, aga kvaliteedi kontroll on nii või naa ju kõigil toodetel. Tarbijatena eelistame ikkagi eelkõige head toodet. Eetilised kriteeriumid nagu keskkonnasäästlik tootmine, milles ei ole kasutatud lapstööjõudu, on veel üks oluline osa heast tootest.
Sellist asja nagu madal hind ei ole olemas. On normaalne hind, mis katab vähemalt tootmiskulud, ja ebanormaalselt madal hind, mille üks tulemusi on äärmine vaesus maailmas. Kui me tarbiksime ainult odavat kaupa, ostaksime vaid tualettpaberit ja tikke. Aga me ei tee ju seda!
Maailmas on järjest rohkem selliseid inimesi, kellele hinna kõrval on olulised hoopis sotsiaalsed ja keskkonnaalased väärtused. Ma ei ütle, et ainult rumal ja ebaeetiline inimene ostab tavalist banaani fair trade’i banaani asemel. Õiglase kaubanduse märk tootel võimaldab teha poes teadlikke valikuid, mis väärtustavad töötegijat ja säästavad keskkonda.
Kas eelistada ühte või kahte tassi natuke kallimat toodet kümnele tassile odavale? See on juba tarbija enda väärtushinnangutes kinni.
Eelmise aasta lõpus oli Eestis müügil üle 150 õiglase kaubanduse märgitoote. Valikus on viis-kuus sorti kohvi, teed, suhkrut, roose, beebimähkmeid ja käterätikuid, vähemalt kolme sorti Lõuna-Aafrika veini, banaaniõlut, riisi, mahlu ja kakaojooke.
Nii et valikut on, aga võiks rohkemgi olla. Kõik sõltub sellest, kui palju me tarbijatena tahame ja nõuame. Küsimus on kättesaadavuses ja hinnas tegelikult.
Ei, järjest rohkem jõuab neid suurtesse kaubanduskettidesse. Rimis ja Prismas on suurem sortiment, aga Selveris olen samuti näinud ühte koma teist.