Keskkriminaalpolitsei pidas esmaspäeval Pärnus kinni OÜ Rolla juhatuse liikmed Aare ja Anne Väliste, keda kahtlustatakse veokijuhtidele koolitustõendite väljastamisel altkäemaksu võtmises ja ametialases võltsimises.
Koolitusfirmat kahtlustatakse veokijuhtidele koolitustõendite andmises õpet läbimata (1)
Politsei- ja piirivalveameti pressiesindaja Olja Kivistik ütles, et kuna menetlus on käimas, siis politsei uurimise üksikasju detailsemalt praegu ei kommenteeri.
Kahtlustus esitati Aare ja Anne Välistele esmaspäeval. Kivistik ütles, et mõlemad firma omanikud peeti kahtlustatavana kinni, nende vahistamist prokuratuur ei taotlenud.
Väidetavalt andis Rolla välja veoautojuhtide koolitustõendeid ilma, et need ise kohal oleks käinud. Niiviisi sai tunnistuse sadakond autojuhti.
Ehkki OÜ Rolla on sisuliselt ühemehefirma, on ettevõte maanteeameti statistika kohaselt Eesti üks suuremaid ametikoolituse tegijaid.
Autokoolide liidu juht Enn Saardi teada tegutses Rolla peamiselt väljaspool Pärnut. „Pärnus rentisid nad minu teada koolitusteks ruume ja neil endal oli siin kunagi väike klass,” ütles ta.
Mullu läbis Rollas bussi-, takso- ja veoautojuhi koolituse 676 inimest. Sealne veokijuhtide ametikoolituse läbinute arv 613 oli Eesti suurim, moodustades kõikidest selle koolitusliigi sooritanutest seitsmendiku.
R.V. Ehituse ja Transpordi Grupi juhatuse liikme Raivo Otti sõnutsi on veofirma tellinud koolitusi Rolla OÜst, kuid ta ei karda firma veokijuhtide loata jäämise pärast. "Korruptsioonijuhtum tuli üllatusena. Ei osanud aimatagi, et Rolla OÜ võiks ebaausalt tegutseda," märkis ta.
Antone Transport OÜ juhatuse liige Tõnu Sepik ütles, et temagi ei osanud midagi sellist ette näha. Viimased aastad on veofirma teinud koostööd Ametikoolitus OÜga ja sinna oma juhte saatnud. "Kolm-neli aastat tagasi käisid viimati meie juhid Rolla OÜ koolitustel, kuid siis ei olnud küll sellist varianti, et üksnes paned nime kirja. Mehed pidid ikka kohal käima," kõneles ta. "Tol ajal võidi autoregistrist igal ajal kontrollima tulla."
Rolla kanti äriregistrisse 2002. aasta alguses. Teatmik.ee andmetel töötas tänavu ettevõttes kaks inimest. Rolla käive on tänavu olnud veidi üle 46 000 euro, tööjõumakse on tasutud ligemale 1900 eurot ja riiklikke makse üle 33 500 euro. Selle aasta teise kvartali tasutud maksude analüüsi järgi oli ettevõtte hinnanguline keskmine brutopalk ligikaudu 352 eurot.
Saard, kes on Pärnu Aide autokooli omanik ja juht, ei osanud hinnata, kui suur võib olla täienduskoolitust läbimata tunnistuse saanud juhtide hulk liikluses.
"Meiegi koolist on vaikselt uuritud, kas saaks dokumendi kohal käimata, aga me pole seda teed läinud. Meie koolis pole e-õpetki. Eelistame silmast silma suhtlust ja õppimist," seletas Saard.
35 tundi kestval veokijuhtide ametikoolitusel õpitakse muu seas seadusandluses tehtud liiklusmuudatusi, näiteks kindlustuse ja koormakinnitusega seonduvat. "Meil käib igal alal rääkimas vastav spetsialist," ütles Saard.
Kuidas tegi samasuguseid koolitusi Rolla, ei osanud Saard kommenteerida. "Meie klientuur on erinev. Meie koolitustel osalevad põhiliselt meie autokooli lõpetanud. Kas ja milliseid spetsialiste kasutas Rolla, ma ei tea," lausus Saard, lisades, et enamikus ettevõtetest on seesugused koolitused suuremas osas teoreetilist laadi ja praktiline osa on neis väike.
Veokijuhid peavad ametikoolituse läbima iga viie aasta järel. Saard ei usu, et koolituse läbimise tunnistuse ostnud veokijuhid on ülejäänud juhtidega võrreldes ohtlikuma sõidumaneeriga, aga nii seadusandluses, kus tehakse muudatusi, kui ka koormakinnituste puhul, milles võetakse kasutusele uusi materjale, on paljud juhid, kes on ametikoolitusele tulnud, tunnistavad hiljem pika hambaga, et koolitus oli huvitav ja teada sai palju uut.
Rolla autokooli juhatuse liikmete korriptsiooni- ja võltsimiskahtlusest kirjutas täna ka Eesti Päevaleht.