/nginx/o/2012/02/01/936942t1h7ac3.jpg)
Pärnu linnavalitsus ja selle allasutused on aastaid õpilaste transporditeenust tellinud füüsilisest isikust ettevõtjalt Vallo Kopluselt, kellel puudub sõitjateveo tegevusluba.
“Temalt on odavam tellida, ta pole käibemaksukohuslane,” ütles Pärnu linna spordikooli direktor Tiit Aasma. Spordikool tellis Kopluselt eelmisel aastal transporditeenust kõige enam, kuid seda on teinud Kunstide maja, linnavalitsuse haridus- ja kultuuriosakond, Raeküla kool, Kuninga tänava põhikool ja õppenõustamiskeskuski.
Kokku on Koplus eelmisel aastal Pärnu õpilasi vedanud 5383 euro eest. Ühel korral on ta koos Kunstide maja balletistuudio õpilastega käinud isegi Leedus, milleks on vaja rahvusvahelist litsentsi.
Tellija huvides on luba kontrollida
Kui keegi müüb näiteks ämma metsa maha ja kavatseb inimesi sõidutama hakata, on selleks vaja nii sõitjateveo tegevusluba kui iga bussi sõidukikaarti. Luba antakse eraldi siseriiklikuks ja rahvusvaheliseks sõitjateveoks.
Loa taotlemiseks peab esimese bussi jaoks olema 9000 ja iga järgneva bussi jaoks 5000 eurot omakapitali. Taotlejal peab ametis olema vedude eest vastutav isik, kel tuleb läbida ligi 400 eurot maksvad kursused. Peale selle on vaja tasuda tegevusloa ja sõidukikaartide riigilõiv.
Reisijateveo tellija huvides on tegevusloa olemasolu kontrollida. Kui politsei oleks bussi peatanud ja loa puudumise tõttu teele jätnud, pidanuks tellija lapsed koju toimetama. Kuigi arved tasus linnavalitsus, polnud tal sageli aimugi, milliselt ettevõtjalt parasjagu buss on tellitud.
“See juhtum on meile õppetunniks. Mingit teenust tellides eeldame, et teenuse osutaja omab vastavat litsentsi,” teatas linnavalitsuse avalike suhete nõunik Maria Murakas-Ollo.
Murakas-Ollo lubas, et info tegevusloata ettevõtja kohta edastatakse linnavalitsuse hallatavatele asutustele. Ta selgitas, et haridus- ja kultuuriosakond on reisijateveoks võtnud alati kolm pakkumist ja teenust on osutanud litsentsiga ettevõtted, kuid arusaamatutel põhjustel sattus litsentsiga Remit Auto asemel aineühenduste juhte vedama litsentsita füüsilisest isikust ettevõtja.
Üks bussivedude tellijatest, spordikooli direktor Aasma omab bussiettevõtet OÜ Trans-arendus, millele on Pärnu linnavalitsus väljastanud riigisisese ning majandus- ja kommunikatsiooniministeerium rahvusvahelise tegevusloa. Mõlemale Aasma firmale kuuluvale bussile on linnavalitsus sõidukikaardi väljastanud.
“Mul on firma, sellel on tegevusluba olemas,” lausus Aasma. Küsimusele, miks ta tellijana tegevusluba ei kontrollinud, vastas Aasma, et ei taibanud seda teha, sest Koplus on aastaid neile transporditeenust osutanud.
Teine buss viidi romulasse
“Jaanuari alguses oli tal kaks bussi, lubas ühe romulasse viia,” kirjeldas Aasma Kopluse äri ja lubas tegevusloata ettevõtjalt bussi tellimise lõpetada. Küsimusele, kes ja millistest kriteeriumidest lähtuvalt spordikooli gruppidele busse tellivad, vastas Aasma, et enamasti teevad seda treenerid, vaadates, kust odavamalt saab.
Eesti iseseisvuse taastamisest saadik nii taksojuhi kui bussijuhina leiba teeninud Koplus ütles, et ta pole jõudnud enda nimel tegevusluba taotleda. Ühistranspordiseadus kehtib aastast 2000, seega pole ta 12 aasta jooksul vahele jäänud.
Koplus rääkis, et bussifirmal, kellelt ta bussi rendib, on tegevusluba, kuid ettevõtte nime keeldus ta avalikustamast.
“Ütleme, et see on probleem. Aga see probleem on lahendatav. Arvan, et märtsikuuks on luba olemas,” lubas Koplus.
Kopluse sõnade järgi veab ta praegu sõitjaid 1996. aastal valmistatud 17kohalise Mercedese bussiga ja lehes kuulutama pole pidanud. “Inimesed leiavad ise üles,” ütles ta.
Koplus rõhutas, et vaatamata tegevusloa puudumisele, pole lapsed, keda ta on vedanud, kordagi ohus olnud. Bussijuhiluba on tal juba ammu ja kõik bussid on läbinud tehnilise ülevaatuse.
Üks toimetusega vestelnud ametnik sellega ei nõustunud. “Hea, et asi välja tuli. Tavaliselt on inimestel ikka mingid põhjused, miks tegevusluba ei taotleta,” rääkis ta. Millised põhjused Koplusel tegevusloata sõitmiseks olid, võib ainult oletada.