:format(webp)/nginx/o/2022/08/05/14740387t1hfb5b.jpg)
Noortele ja osale täiskasvanutestki on tõukerattad – nii kondimootoril töötavad kui ka elektri abil liikuvad – igapäevasteks sõiduvahenditeks. Tekkinud on aga olukord, kus nendega bussidesse ei lasta. Nii on ühissõidukid tõuksidega laste nina ees uksed kinni pannud.
Ema-isa vaates tundub lapse bussist mahajätmine ebaõiglane.
Laadi külas elav Mareliis Raid on üks lapsevanematest, kellel on tulnud lahendada trikitõukerattaga bussist maha jäetud lapse muresid. Kusjuures sõltuvat bussijuhist, kas laps saab sõidule või mitte: osa juhte lubavad tõukerattaid bussi, osa teeb hoiatuse. Ema arusaama järgi mahub tõukeratas oma mõõtmetelt, kaalult ja olemuselt reeglistikus kirjeldatud käsipagasi alla.
Raidi lapsed pole ainsad, kes sellisesse olukorda sattunud on, teisedki nende küla lapsed on bussist tõukeratta tõttu maha jäetud. Ema rääkis, et lastel on linnas vaja bussijaamast jõuda erinevatesse paikadesse, mõned neist mitme kilomeetri kaugusel. Jalgsi vajalikuks ajaks kõikjale ei jõua. “Tõukeratas on lapsele samasugune abivahend nagu noorele emale beebikäru, liikumisvaegusega vanurile abiraam ja liikumispuudega invaliidile tema ratastool,” tõi Raid võrdluseks.
Tõukeratas on lapsele samasugune abivahend, nagu noorele emale beebikäru, liikumisvaegusega vanurile abiraam ja liikumispuudega invaliidile tema ratastool.
Mareliis Raid, lapsevanem
Raid rääkis et Audru kandis elava sugulase lastel tõukeratastega bussi saamisega probleemi pole. Seal ei sõiduta reisijaid MK Autobuss, vaid AS Sebe. Samas tõi ema välja, et linnaliinidel, kus puudub pakiruum, ei ole lastel keelatud siseneda tõukerattaga bussi, isegi jalgratastega saadakse hakkama. On imelik, et maaliini noortesse suhtutakse teisiti.
Ema on oma lastele tutvustanud bussis liiklemise korda, nad kasutavad oma ratastel porikaitset ja ema on võsukestele toonitanud, et nad ei tohi oma kandamiga teistele ebamugavusi tekitada. “Lapse käitumine algab kodust, neile on võimalik selgitada reegleid ja saavutada kokkuleppeid,” tõdes Raid. Ta on korduvalt suhelnud MK Autobuss OÜ dispetšeriga ja õmmelnud spetsiaalse kotigi tõukeratastele, kuid lapsi bussi ikkagi ei lubata.
/nginx/o/2022/08/05/14740389t1h23cc.jpg)
Dispetšer on Raidile öelnud, et bussijuht vastutab korra eest ühissõidukis ja kui midagi juhtub, siis jääb sohver süüdi. Lapsevanemas tekib aga küsimus, et kes vastutab lapse eest, kui too jäetakse sisuliselt tundmatus kohas tühja mobiiltelefoniga bussist maha.
MK Autobusside logistik Hardo Sulger tõdes, et sääraseid kaebusi on. Logistiku sõnutsi sõltub tõukeratta lubamine või keelamine olukorrast ehk kui palju on sõidukis inimesi. Kui inimesi on bussis palju, siis eelistatakse ikkagi reisijaid, mitte tõukerattaid.
Sulger avaldas, et nemad lähtuvad Pärnumaa ühistranspordikeskuse (PÜTK) reeglistikust. Samas selgitas ta, et kui tõukerattad ohustavad teisi reisijaid, siis neid sõidukisse lubada ei saa. Ta rõhutas, et otsustada saab seda üksnes bussijuht, mitte keegi kaugemalt.
Logistik ei osanud kommenteerida, kas bussijuhtide otsused on erinevad või mitte. Seda peaks eraldi uurima. “On vaja konkreetselt selgitada, kas tegu oli pahatahtlikkusega, et ei tahtnud peale võtta või mitte,” lausus ta.
Nii nagu mitmekümnekilosed inimesed lendavad äkkpidurdusel bussis tagant ette, lendavad ka need rattad.
Andrus Kärpuk, Pärnumaa ühistranspordikeskuse juhataja
Pärnumaa ühistranspordikeskuse juhatajale Andrus Kärpukile on probleem tuttav. Tõukside bussile võtmisest keeldumise taga on tema selgituse järgi oht, et äkkpidurduse või avarii korral on need väga ohtlikud. “Nii nagu mitmekümnekilosed inimesed lendavad äkkpidurdusel bussis tagant ette, lendavad ka need rattad,” rääkis ta.
PÜTKi juhataja märkis, et keelamise eesmärk pole sõitjatele ebamugavust valmistada, vaid tagada ohutus.
PÜTKi kodulehel on juhend, kus on välja toodud, milliste sõiduvahenditega tohib bussi siseneda. Kärpuki sõnutsi on bussijuhid juhendiga tutvunud. Raidi õmmeldud trikitõukeratta katte kiitis PÜTKi juht heaks ja lisas, et murede korral tasuks pöörduda ühistranspordikeskuse poole. Nemad saadavad vedajale info edasi.
Tõuke- ja jalgrattad linna- ja maaliini bussides
/nginx/o/2022/08/05/14740388t1hf03c.jpg)
Väikeste ratastega trikitõukerattad ja rulad on lubatud. Lisaks on välja toodud, et linnabussis tuleks kasutada sisenemiseks keskmist ust ning valida võimalusel buss, kus on vähem rahvast.
Samuti tuleb tagada, et trikitõukeratas või rula oleks kindlalt paigal ega hakkaks bussi pidurdamisel liikuma, ei määriks ega kriibiks bussi sisemust ega sõitjaid ning ei jääks kellelegi ette. Neid peab hoidma sõidu ajal oma jalgade vahel, soovitatavalt istudes.
Tasakaaluliikuri, elektrilise rula, sähku, suurte ratastega tõukeratta, BMX- ja tavalise jalgrattaga saab bussi üksnes bussijuhi loal, sest see on väga ohtlik ja võib bussi sisemust või teiste sõitjate riideid määrida või kriipida.
Andmed: PÜTK
Praegu ollakse Kärpuki hinnangul kahetises olukorras. Uutel bussidel on pandud rõhku ligipääsetavusele ehk parandatud on ratastooliga ja lapsevankritega liikujate olukorda. Selle tarbeks ohverdati pagasiruum. Tulevikku vaadates leiab Kärpuk, et ilmselt tuleb uute lepingute puhul nõuda vedajatelt kergliikurite tarbeks spetsiaalseid hoiukohti bussisalongis. Võimalik on ka see variant, et Pärnu bussijaama tehakse tõukerattahoidla või paigaldatakse spetsiaalsed lukud, mis võimaldaksid tõuksi kinnitada praegusesse rattahoidlasse ja neid ei peaks iga kord bussile kaasa võtmagi.