Skip to footer
Saada vihje

Manija ja Munalaiu vahel asub sõitjaid vedama Raio Piiroja firma

Lapsed valmoistuvad laevale, Manija Mannile, astuma.
  • Manni meeskond ehk kohalikud mehed jäävad tööle ja suures plaanis ei muutu midagi.

Pärnu linnas hakkab Manija ja Munalaiu vahel reisijaid vedama OÜ Piiroja Invest, sellekohasele lepingule panid pooled digitaalse käe alla neljapäeva, 29. augusti hommikul.

Ametlikus keeles on allkirjastatud dokument “Avaliku teenindamise otseleping Munalaid-Manilaid laevaliinil 01.12.2024–30.11.2028”, mille teenuse osutaja selgus viie otselepingukonkursil osaleja hulgast. Pakkumused avati esmaspäeval, 26. augustil. Osalesid neli juhtivat väikelaevaliinide teenindajat ja Pärnu ettevõtja Raio Piiroja.

“Ühistranspordi seadus lubab kuni 300 000 kilomeetrit siseveeteedel teha otselepingukonkursi ja sellest tulenevalt saatsime kutsed,” selgitas tausta Pärnumaa ühistranspordikeskuse (PÜTK) juhataja Andrus Kärpuk, kes juhtis ka viieliikmelist konkursikomisjoni.

Komisjonis esindas veokorraldajat linnaettevõtte OÜ Pärnu Haldusteenuste juhataja Ken Vaher.

Kärpuki jutu järgi esitasid kõik konkursile kutsutud ka pakkumuse, mis näitab nende suurt huvi ja tihedat konkurentsi. Võitjaks tunnistati Piiroja Invest, mis pakkus teistega võrreldes madalaima hinna ja mille pakkumused vastasid Pärnu linnavolikogu otsusele võtta kohustused neljaks aastaks 600 000 euro eest.

“See oli mõistlik pakkumine,” nentis Kärpuk. “Mis seal kaasa aitas, kas kogemus või õnn, aga niimoodi ta läks.”

Pärnu Haldusteenused annavad liini teenindamise üle 1. detsembrist ja leping kestab neli aastat.

Kärpuk mainis, et on oluline aspekt, mida PÜTK ei saa mõjutada, aga mis tugineb eelkokkuleppele Pärnu linnavalitsuse ja Haldusteenustega, et konkursi võitjale antakse üle olemasolev väikelaev Mann ja hõljuk ning hõljukikuurid mõlemas sadamas.

Pärnu linn on esitanud väikesaarte programmi rahataotluse, et osta uus hüdrokopter ja tagada Manija saare elanike liikumapääs aasta ringi edaspidigi.

PÜTK kaasas konkursitingimuste koostamisse Manija saarevahi Ülle Tamme ja saarevanem Arno Lease ja nende kaudu kogukonna.

“Oluline aspekt on ka see, et soovime kasutusele võtta ühiskaardipõhise lahenduse, pileti hinna kehtestamine on linnavolikogu ülesanne, aga tahaks, et laevapilet oleks osa meie ühtsest piletisüsteemist,” sedastas Kärpuk.

Piiroja Invest on tegutsenud 17 aastat, põhitegevus on merekalapüük ja erimasinate tootmine. Ettevõtte juhatuse liikme Raio Piiroja nime teavad manijalased une pealt, sest ta on väikesaarlasi oma hüdrokopteriga üle vedada aidanud raskete ilmaolude ajal.

“Ma olen seda tehnikat, nii laeva kui hõljukit, hooldanud. Eelmisel aastal, kui hõljuk katki oli, tegin oma alusega vedusid ja tekkisid inimestega sõbralikud suhted ja nii ta läks. Kui nüüd teada oli, et pakkumine tuleb, otsustasin osaleda,” rääkis Piiroja.

Piiroja nimetas lepingulise kohustuse võtmist tegevuse loogiliseks jätkuks, kui tõdes, et kõige probleemsem on Manija–Munalaiu vahel ülevedu siis, kui jää on just tekkinud või täidab ligemale 800meetrist veevälja rüsijää. Samal ajal arvas ta, et seda valdkonda valdab ta Eestis ehk teistest paremini, sest on “neid masinaid ehitanud kümmekond aastat” ja kaluritena sõidavad nad igal aastal üle 3000 kilomeetri jää peal.

“Manijal on see Achilleuse kand, et kui hõljuk ei saa sõita ja jää ka ei kanna, ongi kogu lugu,” nentis Piiroja. “See probleem on Eestis mujalgi, sest enamik kasutusel hõljukeid on Venemaalt pärit ja sanktsioonidest tulenevalt juppe saada ei ole. Kui midagi vaja on, tuleb kõik asjad ise valmis ehitada, see võtab kõvasti aega ja ressurssi, sest ükski Euroopas toodetud jupp sinna ei sobi.”

Piiroja kinnitas, et Manni meeskond ehk kohalikud mehed jäävad tööle ja suures plaanis ei muutu midagi.

Ettevalmistustööna nimetas Piiroja hõljuki remonti ja hooaja lõpus liinilaeva Mann korralikku ettevõtmist Munalaiu kai peal dokis.

Hüdrokopter mahutab olenevalt suurusest kajutisse kas kuus või kaheksa inimest. Läinud talvel tõttas Piiroja manijalastele appi oma sõnutsi otse kalapüügilt tulnud hüdrokopteriga.

“Mulle tundub, et mu süda on rahul,” ütles Manija saarevaht Ülle Tamm konkursi tulemusi kommenteerides. Senimaani, kui meie oleme Raioga siin suhelnud, ta on meid päästmas käinud ja hõljukit remontimas, on temaga olnud äärmiselt meeldiv koostöö. Ta teab, mis tingimused ja tehnika on, teised käisid siin tuult nuusutamas pigem.”

Kommentaarid
Vaba aeg
Tagasi üles