/nginx/o/2025/02/11/16648776t1h0a68.jpg)
Häirekeskusele on laekunud teateid, et kelmid kasutavad riigiinfo telefoni või sellega sarnast numbrit petukõnedeks. Asutus rõhutab, et riigiasutused ei küsi paroole ega kaardiandmeid.
Häirekeskusele on laekunud teateid, et kelmid kasutavad riigiinfo telefoni või sellega sarnast numbrit petukõnedeks. Asutus rõhutab, et riigiasutused ei küsi paroole ega kaardiandmeid.
"Inimestele on helistatud numbritelt 61247 ja +372 600 1247, millest viimane on riigiinfo telefoni ametlik pikk number. Samuti on võetud ühendust suhtlusrakenduse Telegram kaudu, kus kasutatakse numbrit 1247. Petturid tutvustavad end kui politsei töötajaid, kelle sõnutsi on probleeme krediidiga, mistõttu nad soovivad inimest aidata. Meile teadaolevalt on kõned venekeelsed. Petukõnedele omaselt küsitakse paroole ja teisi andmeid, et mure lahendada," selgitas häirekeskuse kriisijuht Janek Murakas. "Oluline on meeles pidada, et riik ei küsi paroole ega krediitkaardi andmeid."
Muraka jutu järgi võib kodanik kõne saada riigiinfo telefonilt, kui ta enne helistas numbril 1247 ja liin oli hõivatud, helistaja on soovinud tagasihelistamist või kui vastav palve on tulnud koostööpartnerilt. "Riigiinfo telefoni operaator võtab inimesega ühendust üksnes kokkuleppel, näiteks andmaks lisainfot," lisas ta. "Erandjuhtudel oleme helistanud Eestis asuvatele inimestele, kui seda on palunud koostööpartner. Näiteks aastatel 2022–2024 helistasime Eestis viibivatele Ukraina sõjapõgenikele ja 2023. aastal andsime inimestele teada vajadusest uuendada ID-kaardi sertifikaate. Sellistel juhtudel teeme alati avaliku eelteavituse ja lisame info oma kodulehele www.häirekeskus.ee."
Andmed: häirekeskus
Peale riigiinfo telefoni petukõnede on kelmid viimasel ajal hakanud raha väljapetmiseks kasutama skeemi, kus tutvustavad end Eesti Energia või Enefiti töötajana, väites, et elektriarvesti vajab väljavahetamist. Kui enamik inimesi katkestab kahtlase kõne, kus PIN-koode küsitakse või kuller raha järele saadetakse, siis hiljuti langes üks proua selle skeemi ohvriks, andes uksele tulnud kurjategijale üle 17 000 eurot.
Kui Enefiti või Eesti Energia klienditeenindaja helistab, räägib ta eesti keeles, ei palu ühelgi ettekäändel sisestada Smart-ID ega Mobiil-ID PIN-koode, ei palu klikkida SMSiga saadetud linkidele ega midagi SMSiga kinnitada, ei saada kullerit ukse taha ega kutsu kliente teeninduspunkti kohale.