Pärnu linnavalitsus suunas volikokku kaks välireklaamidega seonduvat eelnõu: üks neist puudutab välireklaami paigaldamist ja teine reklaamimaksu muutmist.
Pärnu asub reguleerima välireklaamide paigaldamist
Linnavalitsus saatis volikokku määruse eelnõu, millega soovib muuta välireklaami paigaldamise eeskirja. Reklaamiseaduse kohaselt kuulub välireklaami reguleerimine omavalitsuste pädevusse.
Kui praegu kehtivas määruses olid reklaamid jagatud eri kategooriatesse ja erinevalt maksustatud, siis nüüd soovib linn võtta kasutusele ühe mõiste: “välireklaam”. Samuti seada sisse ühtse maksumäära.
Linn tahab kaotada teekaitsevööndisse paigaldatud välireklaami suhtes seni kehtinud ülearused piirangud, näiteks numbrilised kaugus- ja kõrguspiirangud. „Praktikas on selgunud, et seatud tingimused võivad liigselt piirata välireklaamide paigaldamist ja seega vähendada linna reklaamitulu,“ märkis Pärnu linnakunstnik Janno Poopuu.
Linn soovib kasutada nagu teeseaduski üldisemat sõnastust, mis numbrilisi piiranguid ei sisalda. „Viimane kooskõlastus reklaami paigaldamise suhtes jääb anda teeomanikul, juhul kui reklaam jääb teele või teekaitsevööndi alale,“ selgitas Poopuu.
Eelnõu koostades on arutatud reklaamhaagiste sobivust kesklinna ja nende asukohtade määramist reklaamide eksponeerimiseks. Kui haagiste parkimisel ei rikuta liiklusseadust, ei saa linn seda reguleerida, näiteks suunata kindlasse parklasse.
Liiklusseaduse tähenduses on haagis mootorsõidukiga haakes liikumiseks valmistatud või selleks kohandatud sõiduk. Haagiseks ei loeta pukseeritavat seadet ega vahetatavat pukseeritavat seadeldist. Seega on reklaamhaagis sõiduk ja juhul, kui see on pargitud vastavalt liiklusseadusele ja liikluskorraldusvahenditele, pole käesoleva eelnõu raames võimalik reklaamhaagiste parkimist enam suunata. „Lühidalt öeldes: haljasalal ei tohi haagis paikneda, parklas võib,“ sõnas Poopuu.
Linnavalitsus esitas volikogule esimeseks lugemiseks määruse „Reklaamimaksu kehtestamine“ muutmise eelnõu, kus pööratakse peatähelepanu reklaamhaagistele vanalinnas ja alkoholireklaami piiramisele.
Sisuliselt nähakse eelnõus haagiste maksustamisel ette kolm erijuhtu: välireklaam haagisel, mis asub väljaspool vanalinna (sealhulgas erakinnistul); välireklaam haagisel, mis asub vanalinnas, ja lahja alkoholi reklaam haagisel kõigis piirkondades.
Väljapoole vanalinna jääv välireklaam haagisel maksustatakse topelt ja vanalinnas kolme maksumääraga. Lahja alkoholi reklaam maksustatakse kuue maksumääraga, sealhulgas eraomandis kinnistule paigaldatud haagise puhul. Kõigil juhtudel kaotatakse seni kehtinud 50protsendine soodustus.
Poopuu sõnade kohaselt määratletakse vanalinna piirkond, kus kehtivad üldisest kõrgemad nõudmised välireklaami visuaalse külje suhtes ja kus ühtlasi soovitakse, et reklaamhaagiseid oleks vähem. See on ala, mis piirneb Laia, Vanapargi, Kuninga, Lõuna, Ringi, Sadama ja Kalda tänavaga.
Poopuu ütlust mööda määruse muutmisega reklaamimaksu vähenemist ette ei nähta. „Maksude diferentseerimine haagiste puhul võib ühelt poolt vähendada nende hulka vanalinnas, samal ajal annab 50protsendise soodustuse kaotamine erakinnistul asuvate reklaamhaagiste puhul küllaldase rahalise võidu, et võimalik alalaekumine katta,“ selgitas linnakunstnik.
Tänavu üheksa kuuga on Pärnu linna eelarvesse reklaamhaagistelt laekunud tulu ligikaudu 2500 eurot.
Tuleva aasta reklaamimaksu prognoos on 110 000 eurot.