Kommentaar: Teede seis paneb muretsema

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Rain Hallimäe.
Rain Hallimäe. Foto: PP

Vedajate surve massipiirangute tõstmisele on suur. Kahjuks näevad vedajad asju ainult oma mätta otsast ja teede olukorra halvenemine ei lähe neile korda.

Riigimaanteed on riigivara, mille maksumus ulatub miljarditesse eurodesse ja selle kahjustamine massipiirangute tõstmisega ei ole põhjendatud ega mõistlik.

Raskeveokite lisandumine põhjustaks katete märgatavalt kiirema lagunemise. Suure osa riigiteede katendite arvutamisel on arvestatud vaid kahe- kuni neljateljeliste veokitega. Lubatud massi tõstmine veokitele telgede lisamise arvel – pidades kinni lubatud teljekoormusest – ei ole lahendus, kuna iga telg suurendab katendi jäävdeformatsioonide teket. Telgede arvust, nende vahekaugusest, liikumiskiirusest ning korduvkoormuse ja purustava koormuse suhtest tuleneb selline mõiste nagu väsimustugevus, mis avaldub katendis pragude, aukude ja ebatasasustena. Kümneprotsendine raskeveoki kogumassi tõus kahekordistab teekahjustuste ulatust.

Samuti ei võimalda riigimaanteede sildade projektkandevõime üldist massipiirangu tõstmist. See tooks kaasa sildade ulatuslikud kahjustused ja hüppelise hooldekulude kasvu. Peale kõige muu on riigimaanteede hoiu puhul tegemist riigi seisukohast elutähtsa teenusega, mille toimepidevust ei tohi ohtu seada.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi ning maanteeameti esindajad on korduvalt kohtunud autoettevõtjate esindajatega ja selgitanud olukorda ja võimalusi. Maanteeamet vaatab üle talveperioodi vedude korraldamise korra, tuginedes algatatud uurimistöö tulemustele. Nimetatud tööks on maanteede muldkehadesse paigaldatud andurid, mille abil saab täpsemalt hinnata külmunud muldkehade kandevõimet.

Maanteeamet pakub autovedajatele väljavalitud marsruutidel, mille katendikonstruktsioonide ja sildade olukord võimaldab, lubada liigelda 52tonniste veokitega. Kui riik otsustab, et 52- või 60tonniste veokite lubamine teedele on vajalik, tuleb koostada riigimaanteede ja sildade tugevdamise kava. Hinnanguliselt läheb tugevdamine maksma kuni kaks miljardit eurot, mis on umbes kümme korda enam kui veoettevõtete loodetav kasum.

Töötame kõigi teekasutajate huvides, soovimata kedagi eelistada ega kiusata. Mure maanteede seisu halvenemise pärast on ainus põhjus.

Märksõnad

Tagasi üles