Lapsed ei ulatu tuvastiteni

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Lapsed, kes tasuta sõidu õigust tõendavate masinateni hästi oma kiipkaardiga ei ulatu, saavad kaarte aktiviseerida bussijuhi juures.
Lapsed, kes tasuta sõidu õigust tõendavate masinateni hästi oma kiipkaardiga ei ulatu, saavad kaarte aktiviseerida bussijuhi juures. Foto: Ants Liigus

Pärnumaa õpilased saavad kodu ja kooli vahet sõita tasuta, kui kool on teinud vastava taotluse ja koduvald selle kinnitanud. Õpilastele on jagatud tasuta sõidu õiguse tõestamiseks kiipkaardid.

Maaliinidel saavad koolilapsed oma sõidukaarte aktiviseerida bussijuhi juures, et tasuta sõidu õigust lunastada, aga näiteks AS MTG opereeritavatel liinidel (30, 36, 39, 40, 57) on seda võimalik teha iseseisvaltki, bussijuhti tülitamata.

Selleks on bussidesse üles pandud validaatorid, mida eesti keeles on hakatud tuvastiteks kutsuma.

Tegu on neljakandilise roosa helendava ekraaniga tehnikavidinaga, mille lähedusse tuleb õpilastele jagatud sõidukaart asetada, ja masin aktiviseerib teate sõiduõigusest automaatselt, misjärel aparaadi ekraanile ilmub selle kohta kirjalik kinnitus. Peale kinnituse hakkab tuvasti vasakus ülanurgas põlema roheline nooleke, kui aga puutetundliku kaardiga ei ole tasuta sõidu õigust, süttib paremas nurgas punane ristikujuline tuluke ja ekraanile ilmub keelav kiri.

Lärmi masin ei tee, ei piiksu ega krigise. Kõik näib hästi läbi mõeldud olevat.

Ei ole hästi läbi mõeldud

Häda on selles, et need aparaadid on bussides paigaldatud liiga kõrgele, nii et algklassilapsed peavad ennast nagu ussikesed pikaks venitama või jalgupidi istepingile ronima, et käsi koos kiipkaardiga ulatuks tasuta sõidu õigust tõendama.

MTG Pärnu osakonna tegevjuht Kalvi Murro nõustus, et tuvastid asuvad bussis väiksemat kasvu koolilastele liiga kõrgel. “Umbes 1,2 meetri kõrgusel,” ütles ta.

Seisukohal, et tuvastid on liialt kõrgel, oli eile number 40 ehk Sindi bussi kontrolörgi. Aga vähemalt selles bussis oli tuvasti kindlasti kõrgemal kui 1,2 meetrit.

Tegelikult on need praegu vaid õpilastele mõeldud imemasinad üles pandud vanadest kompostritest veel kõrgemale, milleni küündimiseks peab väike laps tõesti end kas või pooleks venitama. Tuvasti ekraanile ilmuvat kinnitust kaardi aktiviseerimisest ta küll samal ajal lugeda ei näe. Liiatigi töötab masin tummalt ega anna heliga märku kaardi aktiviseerimisest, seega on tähtis ekraani näha.

Igal asjal on põhjus

Murro selgitust mööda on bussid ehitatud nii, et torujad käsipuud on täidetud Makroflexi-sarnase hangunud vahuga ja sinna on bussifirma tehnikud ja elektroonikud omakorda vedanud juhtmestiku, mis on elektroonse kompostri ja nüüd ka tuvastiga ühendatud.

“See on tegelikult mööduv nähtus, sest kompostrid kaovad meie bussidest, kui kaotatakse paberist kuukaardid ning me kõik, mitte ainult õpilased, hakkame puutetundlike perioodi- või ettemaksukaartidega sõitma. Siis saame tuvastid asetada madalamale, praeguste kompostrite kõrgusele.” sõna MTG Pärnu osakonna tegevjuht. “Kuna sõitjate soovid on meile käsk, tõstame lähiajal validaatorid madalamale.”

Murro kinnitusel ei ole vähemalt ametlikult temani varem jõudnud ühtegi kaebust, et tuvastid on kooljütsidele kättesaamatus kõrguses.

Toimetuse poole pöörduti siiski tõdemusega, et kõnealune lastele mõeldud vigur on MTG bussides liiga kõrgel.

Kunas lubatud puutetundlikud sõidukaardid Pärnusse jõuavad? “See on maa- ja omavalitsuste otsustada, meie oleme põhimõtteliselt selleks tehniliselt valmis,” sõnas Murro.

Paberpiletite aeg võib lõppeda, kuid kindlasti ei ole mööduv nähtus väikest kasvu koolilapsed. Isegi kui praegused allameetrimehed pikemaks kasvavad, tuleb uusi samasuguseid peale.

Märksõnad

Tagasi üles