Võib olla üllatav, et seniajani ei olnud valimiste ajal infotelefoni, millele helistades saaks teada, kus, kuidas, kellele ja millal oma häält saab anda. Nüüd aga täidab riigi valimisteenistus koostöös häirekeskusega selle haigutava lünga ja käivitab sügiseks valimiste infotelefoni.
Riik paneb sügisel käima valimiste infotelefoni
Häirekeskuse peadirektori Kätlin Alvela sõnutsi hakkavad just nemad seda infotelefoni valdama, kuna häirekeskuse töötajad on koroonapiirangutega seotud küsimuste tulvale vastamisega saanud tugeva kogemuse. “Meil on suur rõõm, et saame oma kogemust rakendada kohalike valimistega seotud küsimustele vastates,” avaldas Alvela.
Tema teada on eelmise aasta märtsist avatud riigiinfo telefon vastanud tänaseks juba üle 222 000 koroonaviirusega seotud kõnele. Alvela lisas, et nende operaatorid vastavad helistajate küsimustele kolmes keeles (eesti, vene ja inglise keeles) ja ööpäev ringi.
Meil on suur rõõm, et saame oma kogemust rakendada kohalike valimistega seotud küsimustele vastates.
Kätlin Alvela,
häirekeskuse peadirektor
Peale selle vastatakse esmatasandil kõik küsimused kontaktandmete leidmise, COVID-i ajal valimiste korralduse ohutuse tagamise ja valimiste ligipääsetavuse kohta.
Riigi valimisteenistuse juht Arne Koitmäe märkis, et tänavu hakkas kehtima hulk valimisseaduste muudatusi ja seetõttu on valijatelt oodata palju küsimusi, eriti kuna nüüd saavad valima tulla noored alates 16 eluaastast. “Mul on hea meel, et nende küsimustele aitab vastata sissetöötatud teenusega kogenud partner,” sõnas Koitmäe.
Valimiste infotelefoni 631 6633 kaudu hakkab Häirekeskus valijate küsimustele ööpäev läbi vastama oktoobrikuus, täpsemalt 7.–18. oktoobrini, mil valimised toimuvad. Sellelt numbrilt saab aga vastuseid vaid üldistele valimistega seotud küsimustele.
Keerulisema mure korral suunavad nad kõne edasi ekspertidele, kes töötavad riigi infosüsteemi ametis, valimisteenistuses või siseministeeriumi infotehnoloogia- ja arenduskesustes.