Eile hommikul pärast kaheksat teatas Tarva ja Mihkli kaudu Pärnusse sõitma pidanud bussi juht kontorisse, et ta peab külapeatused vahele jätma, sest oht on porisse kinni jääda.
Karjääri kasutaja halvas külaelu
"Ma ei tea, kas ta õhtul saab seda ringi läbi sõita, oleneb ilmast," rääkis liini teenindava bussifirma Mulgi Reisid dispetšer, muretsedes nende pärast, kes selle bussi kui sealkandis ainsana liikuva ühissõiduki saabumist pika näoga ootama jäidki.
Eile hommikul peatas Lääne teedekeskus materjaliveo Tarva karjäärist, et säästa riigimaanteed number 19204 ligi neljakilomeetrisel lõigul, mis ühendab OÜ Kivikanduri hallatavat dolokivimaardlat Pärnu-Lihula maanteega.
Paraku paisusid mured kõnealuse teega juba enne kesknädalal alanud sadu, sest killustikku käbedalt vedavad kallurid keerutasid kuivaga üles tihedaid tolmusabasid.
Esmaabina kiirusepiirang
"Meil on küll väga tõsine mure: oleme hästi tee ääres ja kui tuul on lõuna poolt, oleme tolmu sees," rääkis Karinõmme küla Männiku talu perenaine Malle Mälk.
Perenaise sõnutsi pole tal mõtet majasilmi pesta, lilli amplitesse sättida, õues pesu nööril kuivatada.
"Kuu aega kindlasti on vedu käinud, laupäevad-pühapäevad ka, oleks siiski rahu, ükspäev sõitis karjääri poole ja tagasi 15 autot," seletas Mälk. Lisades, et karjääri avamise jutu liikvele minnes andis Männiku talu pererahvaski allkirja: enne nende tööde alustamist peab olema teel tolmuvaba kate. "Korra panid küll soola, siia majade kohale, aga see ei jäänud tolmu kinni hoidma," kostis ta.
Männiku naabertalu peremees ja Koonga vallavolikogu liige Targo Pikkmets ütles maanteeameti infole tuginedes teadvat, et nüüd sõidab Tarva teed päevas niisama palju autosid kui varem aastaga. "Üks asi on tolm, teine asi on tee lõhkumine. Need inimesed, kes siia tahapoole käivad, kas või Mihkli surnuaeda, ei saa enam liikuda."
Kui kohalike nurin kostis Lääne teedekeskusesse Pärnus, teatas asedirektor Heiti Popp, et arvestades tee omaniku kohustust tagada kõigi liiklejate ohutus, kehtestab teedekeskus sel lõigul 3. juunist ajutise kiiruspiirangu 70 kilomeetrit tunnis.
"Seda on palju, 50 kilomeetrit oleks mõistlik ja Laialiiva mäel 20-30 kilomeetrit," tõdes Koonga asevallavanem Silver Seegar.
Pooled otsivad lahendust
Pahandusepesa põimis Harjumaal Harkus registreeritud OÜ Kivikandur, millele on väljastatud maavara kaevandamise luba. Selle alusel algaski Tarva dolokivikarjäärist hoogne materjalivedu Virtsu sadama laiendusele.
Maavara kaevandamise loa andmise korralduses (13.12.2007) on kohalike survel märgitud lisatingimusena, et karjääri avamise eel tuleb selleni viiv teelõik kapitaalselt remontida ja viia tolmuvaba katte alla. Paraku, nagu asjaajamises kombeks, pöördus tegelikkuses kõik pea peale ja pooled otsivad nüüd kiirlahendust.
"Me ei arvanud, et see tee on nii kehvas olukorras," tõdes Kivikanduri mäetööde juht Julia Gulevitš, kinnitades, et sel nädalal enam materjalivedu ei toimu.
"Enne kui veod sinna peale lubame, käime liiklusosakonna juhatajaga seal ära," lubas Popp.
Vastastikuse reeglistamise taustal koostab Lääne teedekeskus juba teehoiutööde kirjeldusega projekti, et tellida kruusatee remondi esimene etapp ehk rajada killustikualus, korrastada kraavid ja truubid. Riigitee remondiks vajalikud materjalid, nii dolomiidikillustiku kui kruusasegu, annab tellimuse täitjale tasuta üle Kivikandur. Tolmuvaba katte saab tee tuleval suvel, rahastavad Lääne teedekeskus ja Kivikandur, millel on Tarva dolokivimaardla kasutamise luba 2018. aastani.