Tuhanded inimesed Ameerika Ühendriikides tõusevad novembri viimasel reedel tunde tavapärasest varem, et trügida kaaskodanikega võidu varahommikul uksed avanud ostukeskustes ja panna hinnalangusralliga algus jõulueelsele poodlemishooajale.
Must reede avab jõuluostuhulluse
Must reede (Black Friday) pole Ameerikas ametlik püha, kuid paljud tööandjad annavad alluvatele päeva pärast tänupühi vabaks, et nemadki poodide uskumatutest sooduspakkumistest osa saaksid.
Mitteametliku püha populaarsus kasvab iga aastaga. Kui 2008. aastal pidas kümme protsenti ameeriklastest seda ametlikuks pühade-eelse poodlemishooaja alguseks, siis tänavu alustab 16 protsenti jänkidest oma jõuluostude tegemist just sellel päeval.
Inimesed ajavad end külmal novembrihommikul voodist üles tunde tavapärasest varem, sest paljud soodustusi pakkuvad kaupluseketid avavad uksed juba varahommikul.
Näiteks Wal-martis saab reedel oste sooritada hommikul kella viiest. Massid hakkavad rabelema selle nimel, et soetada 46tolline Sony Bravia teler tavapärasest 200 dollarit odavamalt.
Kella viiest tegi varem uksed lahti ka lastetoodete kauplus Toys R Us, kuid tänavu avatakse pood juba keskööl, et suurt külastajate hulka natukenegi taltsutada.
Allahindlushimulised võtavad end poeuste taga järjekorda ammu enne avamist, et kella kukkudes kauplusse tormata, rüseluses vajalikud tooted leida ning loota, et samal ajal neid keegi trügides ei vigasta ega jalge alla trambi.
Väiksemad vigastused on mustal reedel tavapärased. Ühendriikide päästemeeskonnad töötavad sellel päeval kõrgendatud valmisolekus ja abijõududega.
Mullu lõppes mäss Wal-martis turvatöötaja Jdimytai Damouriga surmaga: sajad mõni minut enne avamist läbi ukseklaasi sisse murdnud inimesed jooksid temast üle. Samal päeval tulistati Toys R Us-i kaupluses kaks külastajat surnuks, kui ostlejad omavahel tülli pöörasid.
Wal-mart asutas turvatöötaja hukkumise järel 300 000 dollariga fondi, millega toetatakse poodlemispäeval vigastada saanud inimesi.
Et rahvamassi hajutada, on osa kauplusi hakanud korraldama musta reede eelseid allahindluskampaaniaid.
Mustale reedele järgneb küberesmaspäev (Cyber Monday), kui soodustusi pakuvad peamiselt internetiärid ja veebis tulevad müüki tooted, mida mustal reedel ei pakutud.
Rahvusvaheline kaubandusföderatsioon (NRF) ennustab, et küberesmaspäeval teeb üheksa kümnest Ameerika veebiettevõttest spetsiaalselt selleks puhuks mõeldud sooduspakkumisi.
Poodlemisnädalavahetusel sooritab NRFi andmetel jõuluostud ligikaudu 150 miljonit ameeriklast, kes ainuüksi Wal-martist ostavad päeva jooksul kaupa umbes miljoni dollari eest.