/nginx/o/2010/08/18/419272t1h1d48.jpg)
Pärnu Papiniidu sillale remondi käigus rajatav pandus ehk kaldtee vahetab välja järsu trepi, mis vähem arenenud jalalihastega inimesed sillale tõusmisel ropendama ja hingeldama on võtnud.
“Seni kasutusel olnud trepi asemele rajatakse 96 meetrit pikk postidele toetuv betoonist kaldtee,” selgitas OÜ Nordecon Betooni projektijuht Risto Alttoa.
Oma lõpliku vormi saab pandus Alttoa andmetel septembri vältel, ent jooksukõlblik peab see olema juba 5. septembril, kui tuhanded Jüri Jaansoni Kahe Silla jooksul osalejad seda pidi sillale tõusevad. “Peab olema valmis jooksjatele kasutamiseks,” sõnas Alttoa resoluutselt.
Ei libise ega ligune
Eesmärgile jõudmiseks peavad töömehedki jooksujalu tegutsema, sest nagu Alttoa märkis, alustati panduse ehitamisega viimasel võimalusel. Viivituse tingisid tema selgitusel rasked pinnaseolud Pärnu jõe paremkaldal ja vajadus teha lisauuringuid, mille põhjal tuli projekteerida küllaltki kerge konstruktsioon pikkadele betoonvaiadele.
Pealt jääb pandust katma karestatud betoonpind, nii et sileda tallaga jalanõusidki kandes peaks sealt libisemata üles pääsema. Liiati on pandus mugavalt madala kaldega, tänu sellele ei tohiks üles-alla käimine talvitigi probleeme tekitada. “Jaansoni rajal endal on palju järsemaid tõuse ja langusi,” ütles Alttoa. Ratastooli aheldatud liiklejatele on rajatud siiski kaks puhkeplatvormi.
Vee ärajuhtimiseks on panduse plaat keskele kaldu ja vesi voolab minema restidega kaetud torude kaudu. Libedusetõrjeks paigaldatakse panduse juurde graniitsõelmete kastid, et hooldaja saaks vajadusel sõelmeid kiiresti teele puistata.
Alt valgustavad pandust betoonplaadi küljes valgustid, pealt aga sõidutee servas olevad valgustid.
Eesti pikim?
Kas Papiniidu silla pandusest saab Eesti pikim, ei julge Alttoa kinnitada. Analoogseid kaldteid rajatakse tema andmeil praegu Kukruse-Jõhvi teelõigu ehitusel jalgteeviaduktide otstesse. Sealsed kaldteed on aga spiraalsed.
Kokku läheb 284 meetri pikkuse Papiniidu silla remont maksma 19,7 miljonit krooni. Selle käigus saab sild uue hüdroisolatsiooni, sademevee juhtimise süsteemid, kattekonstruktsiooni, tänavavalgustuse ja piirded.
Kahjustatud betoonpinnad puhastatakse ja parandatakse, metallkonstruktsioonid puhastatakse ja värvitakse, silla otstesse ehitatakse pealesõiduplaadid ning silla alla 200 meetri pikkune kergliiklustee.