Nagu valget laeva ootavad mustas masenduses Pärnu autojuhid Riia maanteele rohelist lainet, mis on siiani jäänud helesiniseks unistuseks.
Rohelisele lainele vilgub punane tuli
“Mina tahan seda 2007. aastast saadik teha,” rääkis Pärnu linnavalitsuse liikluse spetsialist Toomas Tammela enda ja nende sadade autojuhtide eest, kes Riia maanteel hallis argipäevas ühe punase fooritule tagant teise taha takerduvad.
Lõppenud suvel uuris linnavalitsus, kui palju läheks maksma rohelise laine tekitamine Papiniidu ristmiku ja Tammsaare puiestee ristmiku vahelisel nelja foorikomplektiga lõigul.
Raha ei jätku
Kolmest pakkumisest parima tegi linna foore haldava Teede REV-2 allasutus OÜ Rapla Teed, mis küsis nimetatud fooride sünkroniseerimise eest 350 000 krooni. Mitte just ulmesumma, nagu tunnistas Tammela, ent ometi linna praegust majanduslikku seisu arvestades üle jõu käiv.
Rapla Teede Pärnu osakonna juhataja Andres Kogeri selgitusel kuluks lõviosa – 350 000 krooni – fooride üksteisega kaablitega ühendamiseks. Mis ongi laine tekitamise eeldus. Kuni seda pole, plingib iga foor sisuliselt omaette. “Eks me ole neid proovinud programmidega sünkroniseerida ka, aga niimoodi on see ikka väga raske,” nentis Koger.
Omajagu raha kuluks fooride ümberprogrammeerimisele ja uue riistvara soetamisele. “Praegune tehnika pole mõeldud selleks, et foore lainesse panna, näiteks emaplaadid tuleb uued panna,” märkis Koger.
Jalakäijad peavad kannatust varuma
Arvestades, et Riia maantee on üks linna tuiksooni, nõustus Koger Tammelaga, et põhimõtteliselt oleks selline kulutus õigustatud.
Samal ajal juhib Koger tähelepanu sellele, et autojuhtidele mokkamööda olev ei pruugi jalakäijatele sugugi meeldida. Näiteks toob ta Tallinna maantee, kus roheline laine toimib.
“Seal on jalakäijad hädas, et miks ei tule nii kiiresti rohelist tuld, kui nuppu vajutatakse. Aga seal ta laseb terve tsükli läbi ja siis alles annab rohelise tule jalakäijatele,” selgitas Koger prioriteete. Riia maanteel tekiks samasugune probleem näiteks Hansagümnaasiumiesise jalakäijate fooriga.
Seda muidugi eeldusel, et linnavalitsus leiab niipalju raha, et roheline laine sinnamaani venitada. See läheks Kogeri kalkulatsiooni kohaselt maksma kuni kaks miljonit krooni.
Ainuüksi vanade fooridega Kastani ristmiku ümber ehitamine nõuaks tema hinnangul ligemale 400 000 krooni. Ehk natuke vähem poolest miljonist kroonist, mis järgmise aasta eelarves Riia maanteele rohelise laine väljaehitamiseks ette nähtud.