Buss sõidab peatuseni vaid helistamise peale

Silvia Paluoja
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tabria peatusest tuli eile lõuna ajal üks sõitja bussile ja väljus kaks, AS Hansa Bussiliinide bussijuht Lembit Pais kiitis praegust süsteemi.
Tabria peatusest tuli eile lõuna ajal üks sõitja bussile ja väljus kaks, AS Hansa Bussiliinide bussijuht Lembit Pais kiitis praegust süsteemi. Foto: Ants Liigus

Lõunane Suigu buss võtab Pärnust peale käputäie ootajaid, neist kaks on ostnud pileti Tabriasse – külla, kuhu buss sõidab vaid siis, kui keegi sinna tahab, või on dispetšer bussijuhti teavitanud sealt bussi peale tulijast.

Veerandsaja kilomeetri kohta tuleb palju kruusa- ja vähem asfaltteed ning peatusi, milles keegi ei välju ega tule peale. AS Hansa Bussiliinide bussijuht Lembit Pais keerab keskendunult rooli ja soovib väljujatele lahkesti head päeva. Viisakus on rohkem kui vedajafirma kaubamärk ja temasugusel juhil näib see veres olevat.

“Ettehelistamine on hea,” mainib Pais.

Suigu teelt on Tabria külani kilomeetrit seitse kruusateed, niisama palju tagasi. Pöördepeatuses ootab noormees, raha näpus.

Kõne dispetšerile

“Pean helistama enne, kui buss Pärnust 13.40 välja tuleb, olen seda võimalust ka varem kasutanud,” räägib Kaido-nimeline noormees bussi astudes.

Vanem mees Kalle, kes Pärnust bussi oli tulnud ja Tabrias väljub, arvab, et maainimeste sõiduvajadusest tuleb kirjutada, siis ehk jäetakse maabussid alles.

“Mina kasutan helistamise võimalust kogu aeg,” ütleb Kalle. “Kui on kooliaasta, tuleb tööpäeva hommikuti siitkaudu üks buss Libatsest ja läheb Pärnusse, siis ma dispetšerit ei tülita, aga kui kooliaega ei ole, pean talle helistama.”

Kallele tundub oma sõitmisi vaadates, et praegu saab ta sõita rohkem kui enne. Varem käis buss ainult kahel ja poolel päeval, see on kolmapäeval ja laupäeval ning pühapäeval ainult hommikul Tabrias.

“Nüüd on nii, et kui ma siit ükskõik mis päeval helistan ja Pärnusse tahan saada, tuleb buss. Tagasitulekuks tarvitseb mul ainult pilet osta. Võin suvalisel nädalapäeval siin seigelda,” räägib tabrialane Kalle.

Selliseid ettetellimisega bussiliine on maapiirkonnas viis, neist kaks AS Hansa Bussiliinide ja kolm OÜ M.K.Reis-x teenindada.

Tabriast bussi peale mineku soovist tuleb teada anda Hansaliinide dispetšerile numbril 507 4267 ja see on ka Hansaliinide kodulehel Pärnu kontaktide alt. Samuti on see number bussipeatuse postril.

“Ettehelistamine peaks toimuma vähemalt selliselt, et buss jõuaks sõita Tabriasse sõiduplaanis näidatud ajal,” selgitab AS Hansa Bussiliinide Pärnu regiooni juht Margus Maiste. “Sõiduplaanide koostamisel on arvestatud Tabriasse sissesõidu ajaga, aga kui sõitjaid ei ole, ootab buss Suigus.”

Nii tiksuvad riigi toetusega maabussid liinil 45 Pärnu-Suigu-Tabria ja liinil 48-2 Pärnu-Are-Suigu-Tootsi.

Kusjuures 45. liinil sõidab buss kaks korda päevas edasi-tagasi iga päev, välja arvatud pühapäev, mil on vaid üks ring hommikupoolikul. Teisel liinil on võimalik Tabriasse sõita või sealt sõitu alustada pühapäeva õhtul. Are valla 39 elanikuga Tabria külla sõidab buss mõlemal juhul vaid sõitja olemasolul või ettetellimisel.

Bussiettevõte M.K.Reis-x OÜ liinil number 72 Pärnu-Soometsa-Massiaru sõidab buss tööpäevadel Koidiku peatuseni, kuid vaid juhul, kui keegi on sellesse peatusesse pileti ostnud või on telefonitsi andnud teada soovist tulla bussi peale Koidiku peatusest.

Ette tellimata alustab liini number 74 Ikla-Pärnu buss hommikul esimest reisi puhkepäeviti Kablist, kui dispetšeri kaudu pole bussijuhile teada antud, et Ikla külast on nii varane sõita soovija.

Pärnu-Surju-Saunametsa liinil number 83 saab esmaspäevast laupäevani sõita sama reegli järgi või alustada sõitu Surju vallast Kikepera külast.

Süsteem on M.K.Reis-x vedude korraldaja Hardo Sulgeri sõnade kohaselt selline, et reisidel, kus inimene soovib näiteks laupäeval, pühapäeval ja riiklikel pühadel Ikla külast kell 5.55 väljuva bussiga sõitu alustada, peab ta tööpäevadel 9–16 sellest dispetšerile numbril 554 9236 teada andma.

Aega ja raha säästes

“Ettehelistamise võimalust kasutatakse sageli, näiteks septembris kasutati Ikla-Pärnu suunal neljal päeval kaheksast ja meie arvates ettehelistamise süsteem toimib,” selgitab Sulger.

Pärnumaa ühistranspordikeskuse vanemlogistiku Avo Rahu arvates on tõsine probleem see, et mitme küla ja vallakeskuse vahel pole ühissõidukiliiklust. Näiteks Saarde vallas jäi Kilingi-Nõmmest 17 kilomeetri kaugusel asuv piiriäärne Jäärja küla täielikult bussiliikluseta siis, kui kadus Pärnu – Kilingi-Nõmme – Valmiera bussiliin. Sellest saab veerand sajandit.

Rahu jutu järgi on peale Jäärja liinibussiühenduseta Tuuliku ja Lanksaare, samuti Pärnu jõe paremkalda külad Massust Torini. Varbla vallas ei sõida ükski liinibuss vallakeskusest Varblast läbi Ännikese küla Mõtsuni. Kohalikud pääsevad vallakeskusesse vaid oma autoga, vahemaa on 15 kilomeetrit.

“Enamikus neist küladest on kunagi bussiliiklus olnud, välja arvatud Pärnu jõe paremkallas, kus oleme tõsiste pingutsutega saanud bussiliini käima Torist Pullini,” lausub Avo Rahu.

Tagasi üles