Munalaius möllab ekskavaator

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Riigile kuuluva AS Saarte Liinide tellimusel käivad Munalaiu sadamas rekonstrueerimistööd, et Kihnu ja mandri vahelisele liinile saaks tulla kaua oodatud reisiparvlaev, mis ennast jäästki läbi murrab.
Riigile kuuluva AS Saarte Liinide tellimusel käivad Munalaiu sadamas rekonstrueerimistööd, et Kihnu ja mandri vahelisele liinile saaks tulla kaua oodatud reisiparvlaev, mis ennast jäästki läbi murrab. Foto: Urmas Luik

Maismaad Kihnu ja Manija saarega veeteed pidi ühendavas Munalaiu sadamas möllab ekskavaator, mille töötanner on muulil, kuid ehitusjärg hõlmab kaldaserva kogu pikkuses.

Teine tööhoos kopp väänab kaela kail, et kadrilaupäevaks jõuda valmis Munalaiu sadama uuendamise esimese poolega. Ettevõtmise teise poole lepinguline tähtaeg on tuleva aasta lehekuus, selleks ajaks peavad olema paigaldatud uued meremärgid ja kaldapealne asfalditud.

Tõusuvesi segab

Mahukas töö käib selle nimel, et Liivi lahes võiks parvlaevaga sõita Kihnu aasta läbi, kaasa arvatud jääkaane ajal.

Rekonstrueerimistööd ei sega esialgu veel Kihnu väljuvaid ega sealt tulnud aluseid ega sõitjaid, kuid AS Kihnu Veeteed viitab oma kodulehel sellele, et ajalõiguti peavad nad kasutama reisiparvlaeva ajutisi sildumiskohti ja sadamateeninduses võib olla tõrkeid.

“Suvel käis kolm laeva, nüüd kaks, sest Ruhnu liin lõpetas,” rääkis sadamakapten Jaanus Jürivete.

Jürivete sõnutsi on Munalaius tegemist sajandi ehitusega, mille tempot tõmbab veidi tagasi lõuna- ja läänetuultest poole meetri võrra paisutatud vesi.

“Kui vesi alaneb, algab kaiseinte valamine ja vendrite paigaldamine, aga metallsulund on löödud ja nii kaua kui võimalik, hoiame vana aparelli töös,” selgitas sadamakapten.

Tõstamaa valla Munalaiu sadamas alanud ja 2,26 miljonit eurot maksva töö tellija on riigile kuuluv AS Saarte Liinid, mis sõlmis hankelepingu AS Insenerehituse kui juhttöövõtjaga, mille ühispakkumuse partner on OÜ RTS Infraehitus. Hanke võitja peab OÜ EstKonsulti projekti järgi rekonstrueerima sadamakaid koos kaldarambiga, läänepoolse muuli, tehnovõrgud ja navigatsioonimärgistuse. Lepingulised kohustused on ka tuuletõkkeseina ning hõljuki randumisplatsi ehitamine, akvatooriumi ja laevatee süvendamine, erosioonikaitse rajamine.

Ehitatavate kaide kogupikkus on ligemale 170 jooksvat meetrit, rekonstrueeritava kaitsemuuli pikkus aga umbes 100 meetrit.

“Kaide süvendamine tahetakse teha sügisel, kuid töötempo sõltub ehitajast ja ilmataadist,” tõdes Saarte Liinide arendusdirektor Peeter Oopkaup.

Suurem süvis

Oopkaupi jutu järgi on Munalaiu sadama akvatooriumi muulitagust veeala tarvis süvendada nelja meetri peale, Kihnu sadam on varem süvendatud nelja ja poole meetrini, kuid sadamasse sisenemise teelt on tarvis välja võtta sinna kantud liiv.

“Kihnu sadamas on avariilise kai juures tööd lõppenud, kuid uuema kai juurde paigaldame uued vendrid, mis sobivad tulevikulaevale,” mainis Oopkaup, kelle selgitusel on Saarte Liinidele kui tellijale suurim risk see, kas tähtajaks jõutakse teha süvendustööd. Kui Kihnus tuleb välja võtta 2000–3000 kanti, siis Munalaius on süvendustööde maht ligemale 90 000 kanti.

“See on suur töö ja kui talv on selline nagu paaril varasemal aastal, siis pole enam midagi teha, kevadel tuleb aga lähtuda kalavaru ja lindude pesitsusala kaitsmisest,” märkis Oopkaup, pidades öelduga ilmselgelt silmas käsil olevat objekti, mis jääb Kihnu väina mereparki kui rahvusvahelise tähtsusega loodushoiualale.

Kaheetapilisena kavandatud töödes on 20. detsembrist 15. märtsini ette nähtud paus. Seniks peavad nii tellija kui ehitaja pöialt, et tänavune talv kauem taeva jääks.

Märksõnad

Tagasi üles