Pärnusse jõudis näitus sillaehituse suurprojekti kohta

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Ligemale 130 meetri pikkune Tori talasild Pärnu–Paide maanteel üle Pärnu jõe ehitati aastatel 1936–1938. Teise maailmasõja lõpus hävinud silla sammastele rajati 1957. aastal Eesti esimene taribetoonsild.
Ligemale 130 meetri pikkune Tori talasild Pärnu–Paide maanteel üle Pärnu jõe ehitati aastatel 1936–1938. Teise maailmasõja lõpus hävinud silla sammastele rajati 1957. aastal Eesti esimene taribetoonsild. Foto: Maanteemuuseum

Tänasest on Pärnu keskraamatukogu trepigaleriis üleval maanteemuuseumi väljapanek „13 silda – Eesti esimene sillaehituse suurprojekt“, mis märgib 85 aasta möödumist suurtest sillaehitustöödest.

Muuseumi kogudel põhinev fotonäitus kajastab Eesti ajaloo mahukaimat sillaehituskava, mis algatati 1934. aastal. Ajaloolistel fotodel näeb 13 suurt maanteesilda, mis ühe erandiga purustati teises maailmasõjas.

Plaan oli rajada kolme aasta jooksul 13 maanteesilda: 12 raudbetoonist ja üks terasest. Mitmel pool loodi esimesed püsiva iseloomuga sillaühendused seni kasutusel olnud parvede või ujuvsildade asemele. Üldine kava ja konkreetsete ühenduste valik lähtus maanteevõrgu korrastamise prioriteetidest. Samavõrra tähtis oli aga leevendada üleilmse majanduskriisi tagajärjel tekkinud tööpuudust. 1935. aastal anti tööd valikpakkumise korras teha kahele välisfirmale: Soome ettevõttele OY Cyclop ja Taani firmale AS Höjgaard & Schultz.

Enamik sildu valmiski kavandatult 1. novembriks 1938. Nii ehitati mõne aastaga Pärnu suursild, Siisu ja Tori sild, aga ka Pirita, Rumba, Rannu-Jõesuu, Kärevere, Luunja, Kadaja, Pikasilla, Kirumpää ja Mustjõe sild.

Näituse on koostanud Andres Seene, Paavo Kroon ja Kaja Kerner ja see jääb Pärnusse uudistada 2. juunini.

Tagasi üles