/nginx/o/2024/11/07/16471677t1ha35f.jpg)
Pärnumaa ühistranspordi keskus (PÜTK) soovib euroraha toel ning koostöös Põhja-Pärnumaa valla ja Pärnu linnaga rajada Vändrasse ja Tõstamaale uue bussijaama. Esimene katse ehitajaid leida luhtus, ent nüüd proovitakse uuesti.
Tõstamaa bussijaam valmiks tüüpprojekti järgi nagu Toris, Tootsis, Koongas, Ares ja Kilingi-Nõmmeski.
Osa Vändra kandi elanikke ei pooldanud uue bussijaama ehitamist. Vana jaama toetuseks koguti allkirju. Aktsiooni tulemusel korraldas Põhja-Pärnumaa vallavalitsus rahvahääletuse.
Vallaelanikele anti valida: kas ehitada koostöös PÜTKiga uus bussijaam, mille puhul valla omaosalus oleks 30 000 eurot, või renoveerida vana jaamahoone vallaeelarvest. Teine variant läheks valla arvutuste järgi maksma vähemalt 150 000 eurot.
Salajasel hääletusel said osaleda kõik vähemalt 16aastased vallakodanikud. Nädalasel hääletusel osales 556 inimest, kellest 357 ehk 64 protsenti eelistab uue ehitada. 199 osalenut toetas vana bussijaama renoveerimist.
Uus bussijaam tuleks veidi üle 30ruutmeetrine ja arvestaks erivajadustega inimestega: sinna on plaanis ehitada invatualett ja madal perroon, mis hõlbustab bussi peale minekut. Ooteruumi saab talvel kütta ja suvel jahutada, tagades sõitjate mugavuse igal aastaajal.
/nginx/o/2024/11/07/16471678t1h40e0.jpg)
Samuti on kavas bussijaama juurde ehitada jalgrattahoidla, mis soodustab säästlikku liikumist ja pakub võimalust jätta oma sõiduriist mugavalt bussijaama. Uude ehitisse tuleb bussijuhtide puhkeruum eraldi tualetiga. See lahendus on eriti oluline, kuna Vändra on mitme bussiliini lõpp-peatus.
Uues jaamas säilitatakse Vändra bussijaamale iseloomulik element – tornikell.
Esimene hange aga luhtus, kuna mõlemad tehtud pakkumused osutusid kallimaks, kui ehituseelarve ette näeb. Kui eelmisel hankel polnud bussijaamade ehituse eeldatavat hinda kirjas, siis sel korral see pandi. Selleks on 270 000 eurot. "Esimese hanke puhul tulnuks väga palju juurde maksta," tõdes PÜTKi juhataja Andrus Kärpuk. "Kuna meil pole omavalitsustega kokkulepet, et nad peale omafinantseeringu juurde maksaks, siis panime orientiiri."
/nginx/o/2024/11/07/16471679t1h7ac8.jpg)
PÜTKi juht märkis, et indekseid vaadates ei tohiks ehitushinnad olla niivõrd kõrged, kui pakkumused tulid. Kärpuki sõnutsi pole talv ehitamiseks kõige parem aeg, eriti kui on külm ja lumerohke.
PÜTKil pole bussijaamade ehitusega tuli takus, seetõttu loodetakse need püsti saada mõistliku hinnaga.
Uus pakkumuste tegemise tähtaeg on 27. november. Jaamahooned loodetakse valmis saada järgmise aasta jooksul.