Saada vihje

Mitu tundi kelmide lõa otsas olnud mees andis ära pangakaardi ja jäi ilma tuhandetest eurodest (8)

Copy
Kelmidele oma pangakaardi ja selle PIN-koodi andnud mees avastas järgmisel hommikul, et tema kontolt on kadunud mitu tuhat eurot.
Kelmidele oma pangakaardi ja selle PIN-koodi andnud mees avastas järgmisel hommikul, et tema kontolt on kadunud mitu tuhat eurot. Foto: Chatgpt Rakenduse Dalle Abi

Reedel läks Pärnus kelmide õnge mees, keda petturid hoidsid mitu tundi telefoni otsas ning kellelt meelitasid välja tema pangakaardi ja PIN-koodi. Järgmisel hommikul avastas ohver, et tema pangakontolt on kadunud mitu tuhat eurot.

Lääne ringkonnaprokuratuuri prokuröri Hanna Variku sõnade järgi helistas reede lõunal Pärnus elavale mehele tundmatu mees, kes esitles end Omniva töötajana ning teatas, et kannatanule on sotsiaalametist saabunud dokument. Kelm selgitas mehele, et kuller toob dokumendi talle koju kätte, kuid tal tuleb end identifitseerida. Kannatanu ütles kelmile telefonis enda isikukoodi ja seejärel kõne lõppes.

Alla tunni pärast helistas kannatanule teiselt numbrilt uus kelm, kes esines panga turvatöötajana ning pakkus kannatanule kelmuste vastu kaitsvat kindlustuslepingut. Kelm juhendas kannatanut, kuidas arvutisse salvestada AnyDeski programm. Seejärel käskis tal siseneda internetipanka. Kelm teatas seejärel, et mehe pangakaardi peab kiiremas korras hävitama, sest petturid on kontole ligi pääsenud, ning küsis mehe pangakaardi viimaseid numbreid ja pangakaardi PIN-koodi.

Kõne turvatöötajana esineva kelmiga kestis pea viis tundi, mille käigus tuli mehele ukse taha kuller, kes pidi pangakaardi utiliseerimisse viima.

Kelm rõhutas üle, et kannatanu ei tohi mingil juhul ise minna enda pangakontot vaatama, kuivõrd kontol käib endiselt kontroll.

Kannatanul tekkis järgmisel hommikul kahtlus, ta avas enda pangakonto ja avastas, et välja on võetud 3500 eurot.

Varik märkis, et see juhtum tõestab taas kurblooliselt seda, kui osavad manipuleerijad kelmid on. “Hoides inimest telefoni otsas, viies teda “kurssi” kõige jubedamate stsenaariumidega, hoiab kelm kannatanut justkui kontrolli all,” tõdes prokurör. “Sellistesse olukordadesse sattudes tasub meeles pidada, et oma isikukoodi ja PIN-koode ei tohi kõrvalistele inimestele anda. Alati tuleb meeles pidada mõtet: “Aga kuidas ma saan tema öeldut kontrollida?””

Prokuröri sõnade järgi on teine mõte, mida tasub kuklas hoida, see, et petturid rõhuvad ajakriitilisusele.

“Nende plaani sobib hästi, kui tahame kiiresti kõik korda ajada. Siinkohal rõhutaks, et eestlaslik viisakus – kuulata kõik helistajad telefonis lõpuni ära – ei kaitse meid hästi selliste manipulatiivsete kelmide eest,” seletas Varik. “Esimesel võimalusel tuleb teavitada politseid ning kui vastata kelmile, et “tänan, tuleme selle teema juurde homme tagasi”, võib see teda küll ärritada ja tekitada teilegi ebameeldiva emotsiooni, aga ehk hoiame nõnda ära hullema – enda hoolega kogutud vara kaotuse.”

Juhtumi uurimiseks alustati kriminaalmenetlust kelmuse paragrahvi alusel, et välja selgitada kõik sündmusega seotud asjaolud ning tuvastada teo toimepanijad.

Vaba aeg
Tagasi üles