Miks võib konkurentsipiirang pingeid tekitada?
Konkurentsipiirangu kokkuleppega pannakse töötajale kohustus mitte töötada tööandja konkurendi juures või tegutseda tööandjaga samal alal.
Paraku jääb mulje, et seda tehakse teinekord läbimõtlematult ja kaalumata, kas üldse on vajadust selliste piirangute järele.
Mõnikord sõlmitakse kokkulepe igaks juhuks, et hoida töötaja tegevus kontrolli all. Sellisel juhul kipuvad aga kokkulepped hiljem meelest minema ja endised lepingupartnerid võivadki ühel hetkel jõuda töövaidluskomisjoni laua taha.
Millal on piirang vajalik?
Piirangu võib kehtestada, kui see on vajalik tööandja majandusliku huvi kaitsmiseks, eelkõige kui töösuhe lubab töötajal tutvuda klientidega või tootmis- ja ärisaladustega ning nende teadmiste kasutamine võib tööandjat oluliselt kahjustada. Konkurentsipiirang peab olema piiritletud nii, et töötaja teaks täpselt, milliste tööandjate juures, millises piirkonnas ja kui kaua ta töötada ei tohi.
Töölepingu lõppemise järel saab konkurentsipiirangu kokkulepet laiendada maksimaalselt üheks aastaks ja tingimusel, et töötajale makstakse selle eest igakuist mõistlikku hüvitist.
Termin “mõistlik hüvitis” tuleneb seadusest ja hüvitis on igal konkreetsel juhul kokkuleppe küsimus. Pooltel on täielik vabadus kokku leppida mis tahes viisil ja suuruses hüvitis. Lihtsalt, kui kokkulepet ei saavutata, konkurentsipiirang ei kehti.
Miks tülid komisjoni jõuavad?
Kui seadusega sätestatud nõuded konkurentsipiirangu kokkuleppele ei ole täidetud, on kokkulepe tühine. Töövaidluste korral püüavad tööandjad just sellele tuginedes oma käitumist õigustada, väites, et tegelikkuses puudus firmal vajadus konkurentsipiirangu kehtestamiseks, samuti on piirang ebaselgelt sõnastatud ja seda pole võimalik järgida. Leitakse, et kokkulepe on tühine ega too kaasa tasu maksmise kohustust.