Hoolimata sellest, et buumiajaga võrreldes on autokoolide õpilaste arv vähenenud keskmiselt poole võrra, peavad juhiloa taotlejad autoregistrikeskuses arvestama nädalate-, halvimal juhul poolteise kuu pikkuse eksamijärjekorraga.
Juhiloa taotleja ootab eksamijärjekorda nädalaid
Lenno Põder Pärnu Aide autokoolist kinnitas, et võrreldes paari aasta taguse ajaga, on autokoolide õpilaste arv kahanenud ligi 50 protsenti ja seda mitte ainult Pärnus, vaid kogu Eestis.
Lube soovitakse enne talve
Oma osa on mänginud majanduslangus, mistõttu inimeste sissetulekud on vähenenud, ent niisama oluline roll on 1990ndate alguses hüppeliselt kahanenud sündimusel, sest valdavalt õpivad autokoolides just noored.
“Kui 1989. aastal sündis 25 000 last, siis neli aastat hiljem vaid 12 500,” tõdes Põder.
Seetõttu paneb teda imestama, et regionaalse maanteeameti liiklusregistri (ARK) Pärnu büroo praegused sõidueksamite järjekorrad pole väidetavalt oluliselt lühemad kui tippaastail, küündides sageli üle nelja nädala.
“Üks meie A-kategooria õpilastest sooritas 11. septembril ARKis teooriaeksami ja sai samal päeval registreerudes sõidueksami ajaks 26. oktoobri,” tõi Põder näite. Vahe on üle kuue nädala.
Põdra sõnutsi tekitab selline seis muret, sest autokool komplekteerib oma rühmad nii, et kõik mootorratturid saaksid juhiloa enne külmade ja lume tulekut kätte. Kuid ebamõistlikult pika ooteajaga võib juhtuda, et vahepeal muutuvad ilmaolud sõiduks sobimatuks ja eksamiaeg lükkub kevadesse. Seda on tema andmeil varem ette tulnud.
B-kategooria juhiloa taotlejate puhul võib eksamijärjekordade pikkus vastu talve tekitada olukorra, kus koolis õpetatakse neid kehtiva liiklusseaduse järgi, kuid ARKi eksam langeb tulevale aastale, kui juba kehtib uus liiklusseadus.
Põdra kinnitusel ei ole autokoolis võimalik õpilasi kahe eri seaduse põhjal koolitada, sest see tekitaks eksamile minnes liialt segadust.
Maanteeamet tunnistab probleemi
Maanteeameti pressiesindaja Timo Vijari jutu järgi ARKi Pärnu büroos teooriaeksamile praegu järjekorda pole ja end saab kirja panna kas või samale päevale, kui taotletakse juhtimisõigust.
“Sõidueksami ootejärjekord on tõesti pikk: esimene vaba aeg on 26. oktoobril,” tunnistas pressiesindaja. “Seetõttu, et alles lõppes eksamineerijate puhkuseperiood ja A-kategooria eksamite järele on suur nõudlus.”
Üksikjuhtudel saab eksamiaja varemgi, kui keegi on enda oma tühistanud. Kõige lihtsam on vabadel aegadel silma peal hoida ARKi internetikeskkonnas, kus ühtlasi saab end eksamitele registreerida.
Pärnu büroo suudab päevas vastu võtta 10-12 eksamisõitu, võimalusel aitab eksamineerijaid büroo juhataja, kellel on selleks õigus olemas. Eilegi võttis büroo juhataja Rein Näkk teooriaeksameid vastu.
Vijari jutu järgi ei tohiks eksamijärjekord ületada kahte nädalat, kuid ta tunnistas, et praktikas on seda nõuet raske järgida. Ooteaega pikendab seegi, et statistika järgi jääb vähemalt kolmandikul inimestest esimesel korral eksam sooritamata.
Eile külastas ARKi Pärnu bürood maanteeameti eksamiosakonna juhataja Toivo Kangur eesmärgiga teha siinsetele eksamineerijatele kvaliteedikontrolli ja leida lahendusi, kuidas kaotada nädalatepikkuseks venivad sõidueksamijärjekorrad.
“Võib öelda, et pika ooteaja probleemiga saadi selle külastuse käigus ühele poole ja järjekorrad hakkavad lühenema,” kinnitas Vijar.
Paberivaba ARK
2008. aasta mais avas ARK kõigile klientidele internetikeskkonna Paberivaba ARK, mis muutis paljud juhiloa, mootorsõidukijuhi eksamineerimise ja sõidukitega seotud toimingud interneti teel kättesaadavaks.
Aadressil http://paberivaba.ark.ee saab e-keskkonda siseneda ID-kaardi abil või pangalingi kaudu.
Interneti vahendusel on kliendil võimalik ennast ARKi eksamitele (liiklusteooria- ja sõidueksamile) registreerida. Selle eeltingimus on elektroonne foto ja allkirjanäidis liiklusregistris.
Paberivabas ARKis on nähtavad kõik vabad eksamiajad büroode kaupa.
Allikas: www.ark.ee