Meie võimalus oli leevendada globaalset kriisi sellega, et teatud osa Rootsis asuvast varust oleksime käibesse suunanud. Olukorrad on erinevad ja lahendused samuti.
Mõistagi oleksime õnnelikumad, kui kogu varu paikneks Eestis. Tehniliselt oleme erinevalt paljudest riikidest unikaalses olukorras, sest mahuteid on Eestis küll ja rohkem. Kui need kõik oleksid kütust täis, saaks Eesti riik end aasta ja rohkemgi neist mahutitest varustada. Paljudel riikidel sellist luksust pole. Meil on Muuga, Paldiski, Sillamäe.
Aeg-ajalt tuleb kütusevaru tuulutada – see ei säili ju lõpmatult.
Meil on Eestis 45 päeva varu, sellest mingit osa roteerime ehk värskendame. Millalgi võiksime umbes kuuks ajaks ülejäänud importijad kõrvale jätta ja anda turule ainult Eesti varu. See aga pole eesmärk. Jagame tootjate ja importijatega ühiseid eesmärke. On džentelmenide kokkuleppeid.
Üks osa Eesti varust on Turus ja Haminas, üks suuri importijaid on Neste, mille kütus tuleb Porvoo rafineerimistehasest laevadega Eestisse. Lossitakse Muugal ja suunatakse Eesti siseturule.
Kui merel tekib tõrge, ei saa Neste varusid tuua, aga oletame, et firmal on Eestis mingi varu ja tehakse kokkulepe, et meie võtame nende tünni Eestis kasutusele ja nemad meie oma Turus ning laevatamine jääb vahepealt ära.
Nii et muret ei ole? Bensiinitalonge ei tule?
Jah, võib rahulikult magada. Eestis on poolteise kuu varu, mis tähendab, et selle aja kestel võiksime jätkata elu nii, nagu midagi poleks juhtunud. Inimesed ei peaks isegi paanikasse sattuma.
USAs juhtus hiljutiste orkaanide ajal nii, et osa rafineerimistehaseid jäi seisma, reservid tehti kättesaadavaks, kuid paanikamüügid algasid sellegipoolest sisemaalgi, kus polnud ärevuseks mingit põhjust. Inimese olemus on selline. Eestis on küllaldane varu ja muretsemiseks ei leidu põhjust.