Tuuleveskid, laevaehitamine, täispurjedes kivilaev Tallinna silueti taustal, õlletegu, jaanituli ja siis paadipõgenikud tormisel Läänemerel. Selline on pilt, mis avaneb äsja Kihnu muuseumis üles pandud ja aasta lõpuni avatud Jaan Oadi maalide näitusel.
Kihnu muuseumi Jaan Oadi maalide kogu täienes
“See on Kihnu ajalugu, näete, siin on naised körtidega vees, veavad uut laeva kaldalt vette,” juhtis Kihnu muuseumi juhataja Maie Aav tähelepanu suuremõõtmelisele õlimaalile.
Möödanik vaatab vastu peaaegu kõigilt töödelt, peale nende lillemaal ja Jaan Oadi autoportree, mis dateeritud 1977. aastaga ja ilmselt viimane, mille iseõppinud kunstnik ja naivismi suuna esindaja endast võõrsil maalis.
Kihnu muuseumile annetasid Oadi sünniaastapäevale pühendatud näitusele pandud 17 maali Kanada kihnlased, peamiselt Vaike Külvet ja Milvi Thaylor.
Muuseumi juhataja seisis aga silmitsi küsimärgiga, mispidi panna üles maal, mille ühel küljel on kujutatud Kihnu pidu ja teisel öist vaadet Pitkänä ninale koos majakaga. Kunstnik on ilmselgelt suhtunud säästvalt maalialuse kasutamisse ja nüüd tuleb tema tööd vaadata kord ühe, kord teise külje pealt.
Jaan Oad oli sündinud Kihnus 9. detsembril 1899 ja lahkus siit ilmast 5. juunil 1984 Kanadas Torontos. Ta on jäänud ajalukku kui meremees ja maalikunstnik, kes paadipõgenikuna jõudis 1944. aasta sügisel Rootsi randa ja suundus Kanadasse. Võõrsil maalitud kihnlaste eluolu kajastavad tööd väljendavad ilmselgelt igatsust kodusaare järele, kuid nende maalidega aitab ta Kihnu elanikel mõista minevikku.