N, 8.12.2022

Kallinenud kütus tõotab tõsta bussipileti hinda

Kristo Niglas
, Reporter
Kallinenud kütus tõotab tõsta bussipileti hinda
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments 2
Nii linna- kui maabusside pileti hinna tõusu arutelu on algusjärgus.
Nii linna- kui maabusside pileti hinna tõusu arutelu on algusjärgus. Foto: Urmas Luik

Seni on Pärnumaal kehtinud ühtne piletisüsteem ehk maa- ja linnaliinidel saab sõita sama piletiga. Kütuste hinnad on aga tõusuteel ja seetõttu on päevakorral kergitada Pärnu linnas ühistranspordi pileti hinda.

Kuna kaks kolmandikku busse sõidab Pärnu linnas surugaasil, mõjutab teenuse osutajaid selle kütuseliigi kallinemine. Mullu detsembris rääkis AS Sebe juhatuse liige Üllar Kaljuste Pärnu Postimehele, et surugaasi hind on juuniga võrreldes kahekordistunud ja kilomeetrihind ei kata vedaja kulusid. Ainuüksi teisel poolaastal tähendas surugaasi hinna tõus firmale kulude kerkimist 100 000 euro võrra.

Vedajatega on Pärnumaa ühistranspordikeskus (PÜTK) teinud sellise lepingu, et kilomeetrihinda indekseeritakse, aga alles tagant­järele. Tänavune kasv kajastub niisiis järgmise aasta hindades. PÜTKi juhi Andrus Kärpuki sõnutsi naudime praegu seda, et vedaja teeb sõite oma kulu ja kirjadega, kuid järgmisel aastal läheb kõik umbes 700 000 eurot kallimaks.

“Summa on nii suur, et hinda tuleks tõsta tänavuse aasta esimeses pooles, et oleks järgmise aasta katteks raha veidi olemas,” märkis Kärpuk. Ta selgitas, et Pärnu linnaeelarvest makstav ühistransporditoetus niikuinii kasvab, kuid pileti hinna tõus aitaks leevendada seda vahet.

Kallineks nii kuu- kui tunnipilet. Kuupileti hind tõuseks seniselt kümnelt 15 euroni ja kohaliku elaniku tunnipilet ühelt eurolt 1,5 euroni. Külalise pileti hinnaks jääks kaks eurot.

Mullu ostis Pärnu linnavalitsus PÜTKilt teenuseid ja toetas ühistranspordikeskust veidi üle nelja miljoni euro eest. Linnavalitsuse meedianõunik Teet Roosaar ei osanud öelda, kui suurt leevendust pakub pileti hinna tõus võrreldes kütuse kallinemisega tekkinud kahjuga. Ta tõdes, et ühtegi konkreetset ettepanekut pole PÜTK veel linnavalitsusele saatnud. Roosaar märkis, et seda laadi küsimustele saab vastata kalkulatsioonide põhjal, kuid neid linnavalitsusele esitatud ei ole.

Pärnu koalitsioonileppest leiab punkti, et plaan on võrdsustada kohalike ja külaliste bussipileti hinnad. Kärpuk nentis, et see on isegi võimalik, kuid kuna hinnavahe on niivõrd väike, puudub sel mõte.

Pärnu linnabussist ostetav kolmeeurone üksikpilet on Euroopa kallimaid. Kärpuk mainis, et mitu Eesti linna on loobunud bussis pileteid müümast. Pärnuski tasuks tema arvates kaaluda, kas bussijuht üldse müüb pileteid või jääb hind samaks, kuna neid ostetakse vähe.

PÜTKi juhataja Andrus Kärpuki sõnutsi eeldab nii suur summa hinnatõusu tänavu aasta esimeses pooles, et järgmise aasta katteks oleks veidi raha olemas.
PÜTKi juhataja Andrus Kärpuki sõnutsi eeldab nii suur summa hinnatõusu tänavu aasta esimeses pooles, et järgmise aasta katteks oleks veidi raha olemas. Foto: Urmas Luik

Roosaare ütlust mööda tuleb koalitsioonilepingut täita. Tema hinnangul on praegu vara väita, et külalispileti hinna muutust päevakorras ei ole. Kuna hindade muutmise ettepanekut ega sellele järgnevat analüüsi veel tehtud pole, ei suuda keegi ennustada, mida tulevikus arutatav eelnõu võib sisaldada.

Kärpuk selgitas, et kõik linna elu puudutavad valdkonnad on väga tähtsad: ei saa võtta kuskilt mujalt valdkonnast 700 000 eurot ja panustada selle üksnes ühistransporti. Oluline pole üksnes ühistranspordi parem seis, vaid linna areng tervikuna.

Lõplik sõna linnaliinide pileti hinna muutmise suhtes on öelda Pärnu linnavolikogul.

Juhul, kui see nii on, looks see väga suured võimalused arendada ühistransporti ja oleks mõistlik maakonnaliinide pileti hinda tõsta.

Andrus Kärpuk, PÜTKi juhataja

Maabussiliinide tellija on riik, kes senist teadmist mööda paneks pileti hinna tõusust laekuva raha oma kaukasse, mistõttu maakonnas poleks mõistlik hinda tõsta. Samal ajal on Kärpuk kuulnud, et on võimalik sõlmida erikokkuleppeid, kus piletimüügist saadav lisatulu läheks kohapeale. “Juhul, kui see nii on, looks see väga suured võimalused arendada ühistransporti ja oleks mõistlik maakonnaliinide pileti hinda tõsta,” rääkis ta.

PÜTKi juhi hinnangul ei saa inflatsiooni vastu võidelda, vaid sellega kaasas käia. Ta tahab ühistransporti arendada ja kui selleks raha puudub, jääb areng seisma. Lisaraha oleks vaja, tõstamaks veomahtu ja värskendamaks taristut, samuti hoolduseks.

Hinnatõusu arutelu on alles algusjärgus. Kui möödunud aasta lõpus oli veel juttu liinikilomeetrite kokkutõmbamisest, siis Kärpuki sõnutsi muutuvad olud pidevalt. Mõni nädal tagasi saadi teada, et neid kokku tõmmata pole vajagi, kuna nad said lisarahastust. Kuid veel pole tulnud käskkirja ega raha.

Kui hind tõuseb 15 euro peale, siis tegelikult on see 2018. aasta hind, mille boonusena saaks sõita kõigi bussidega.

Andrus Kärpuk, PÜTKi juhataja

Otsuse, kas küsida transpordiametilt pileti hinnatõusu raha enda eelarvesse, teeb PÜTK üldkoosolekul, kus kokku saavad Pärnumaa kõigi omavalitsuste esindajad. See peaks tõenäoliselt toimuma lähikuu jooksul. Kärpuk avaldas lootust, et seejärel on nad liinikilomeetrite ja rahastuse suhtes targemad.

PÜTKi juht rõhutas, et õpilasi ja pensionäre võimalik hinnatõus ei puuduta.

Kui hinnatõus läheks läbi nii linna- ja maaliinidel, tuleks pilet veidi kallim kui Pärnu linna kuukaart enne 2018. aasta ühistranspordi reformi. Toona maksis linna kuupilet 14 eurot ja kuus senti. “Siis sai sellega sõita üksnes linnaliinidel ega võinud sõita Sindi bussis,” tõdes Kärpuk. “Kui hind tõuseb 15 euro peale, siis tegelikult on see 2018. aasta hind, mille boonusena saaks sõita kõigi bussidega.”

Maaliinide kuupileti keskmine hind oli toona 20 eurot ja see sõltus sõidu pikkusest. Praegugi võib osta kümneeurose maaliinide turistikuupileti, millega linnabussis sõita ei saa. On võimalus, et kui maaliinidel hind ei tõuse, lubaks 15eurone linna kuupilet sõita ka maabussidega.

Märksõnad
Tagasi üles